راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

" راهبرد ما": تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (4)

این شماره : محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع زائران حرم امام رضا (ع) در نوروز  91

اسماعیل کوشکباغی

" راهبردما" : نام گذاری سال 1391 از سوی مقام معظم رهبری به سال "حمایت از تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی" نشانگر توجه ایشان به موضوع پیشرفت وترقی کشور است . ماههای پایانی سال 1391 فرصت مناسبی است تا نحوه وکیفیت تحقق شعارسال مورد ارزیابی قرارگیرد و ضمن آشنایی با میزان تحقق این شعار، فرصتهای بوجود آمده درکنار قوتهای بدست آمده به همراه آثار و نتایج آن را  در سایه این شعار بررسی شود .  

در مقابل ضعف های موجود ونیز تهدیدات احتمالی تحت عنوان موانع پیشبرد شعار سال مورد شناسایی قرار گیرد  تا در گامهای بعد ی با تکیه برقوتها وفرصتها ی ایجاد شده به برطرف نمودن مشکلات وموانع اقدام شود . لذا جهت اشراف بر رهنمود های ایشان ، محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع زائران حرم امام رضا (ع) در نوروز  91  را مرور می نماییم .

- همان طوری که اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادی بود.

- اگرچه هوشمندان و آگاهان می دانستند که این نام و این جهتگیری و شعار برای سال 90 یک امر لازم است، اما بعد تلاشهای دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد.

- دشمنان ما از اوائل سال، حرکت خصمانه‏ی خودشان را در عرصه‏ی اقتصادی نسبت به ملت ایران آغاز کردند.

-  ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاه‏های مختلف، با تدبیرهای هوشمندانه‏ای توانستند با این تحریمها مقابله کنند و مواجهه‏ی آنها تا حدود زیادی توانست اثر این تحریمها را خنثی کند و حربه‏ی دشمن را کُند کند.

- سال 90، سال فعالیتهای بزرگ علمی بود؛ که من ان‏شاءاللَّه در فرصت سخنرانی، برخی از پیشرفتهای علمی و اقتصادی و تلاشهای گوناگون را برای ملت عزیزمان شرح خواهم داد.

- سال 90 سالی بود پر چالش، و سالی بود پر نشاط، و سالی بود که ملت ایران به فضل الهی توانست بر چالشهای موجود غلبه کند.

- ما امسال سال دیگری را در پیش داریم .

- به امید خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندی خود در این سال خواهد توانست پیشرفتهای زیادی را برای خود به ارمغان بیاورد.

- به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاوره‏ی با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم که عرصه‏ی چالش مهم در همین سال جاری - که این سال، امروز و از این ساعت شروع می شود - عرصه‏ی اقتصادی است.

- جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام‏شدنی باشد.

- مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصه‏های اقتصادی، برای ملت ایران یک ضرورت است. 

من امسال تقسیم می کنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادی را:

- یک بخش مهم از مسائل اقتصادی برمی گردد به مسئله‏ی تولید داخلی.

- اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله‏ی تولید داخلی را، آنچنان که شایسته‏ی آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم،

- بدون تردید بخش عمده‏ای از تلاشهای دشمن ناکام خواهد ماند.

- خش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله‏ی تولید ملی است.

- اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسئولان، با برنامه‏ریزیِ درست بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالشهائی که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه‏ی کامل و جدی پیدا خواهد کرد.

- مسئله‏ی تولید ملی، مسئله‏ی مهمی است.

- اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم،

- مسئله‏ی تورم حل خواهد شد؛

- مسئله‏ی اشتغال حل خواهد شد؛

- اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد.

- اینجاست که دشمن با مشاهده‏ی این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد.

- وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه‏ی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد. 

- همه‏ی مسئولین کشور،همه‏ی دست‏اندرکاران عرصه‏ی اقتصادی همه‏ی مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلی قرار بدهند.

- بنابراین شعار امسال، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‏ی ایرانی» است.

- ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانی حمایت کنیم.

- از سرمایه‏ی سرمایه‏دار ایرانی حمایت کنیم؛

- این فقط با تقویت تولید ملی امکان‏پذیر خواهد شد.

- سهم دولت در این کار، پشتیبانی از تولیدات داخلیِ صنعتی و کشاورزی است.

- سهم سرمایه‏داران و کارگران، تقویت چرخه‏ی تولید و اتقان در کار تولید است.

- سهم مردم - که به نظر من از همه‏ی اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلی است.

- ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالائی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنیم؛

- در همه‏ی زمینه‏ها: زمینه‏های مصارف روزمرّه و زمینه‏های عمده‏تر و مهمتر. بنابراین ما امیدوار هستیم که با این گرایش، با این جهتگیری و رویکرد، ملت ایران در سال 91 هم بتواند بر توطئه‏ی دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه‏ی اقتصادی فائق بیاید. 

" راهبردما" در دو ماه پایانی سال 1391 آمادگی دارد  تا ارزیابی ، جمع بندی های کارشناسی و تخصصی شما ازنحوه اجراشدن شعارسال را مورد مطالعه قرارداده  و با میزان تحقق این شعار فرصتهای بوجود آمده ، قوتهای بدست آمده ، آثار و نتایج آن آشنا شویم . همچنین ضعف ها ونیز تهدیدات احتمالی تحت عنوان موانع پیشبرد شعار سال مورد شناسایی قرار گیرد ، تا با تکیه برقوتها وفرصتها ی بوجود آمده ، راهکارهای برطرف نمودن مشکلات وموانع مسیر پیشرفت و ترقی کشورمعرفی شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد